boeken 2

boek_hetmeerHet meer van verhalen (uitg.Contact, Amsterdam, 1999). Eerste verhalenbundel van Aafke Steenhuis, met verhalen over schaatsen, een reis naar Duitsland, haar vader, de krant waar ze werkt, aardewerk, relatieproblemen, de Turkse werkster. De vrouwelijke hoofdpersoon vertelt over wonderlijke samenhangen en veranderingen in haar leven. Onder de oppervlakte regeert het toeval. De werkelijkheid is vreemd en wreed, en exotischer dan de verbeelding kan verzinnen. De verhaalde gebeurtenissen hebben echt plaatsgevonden, maar zijn zo geschreven dat het mysterie intact blijft.

 
 
 

boek_weerzienWeerzien met Chili (uitg.Contact, Amsterdam, 1994, samen met Jan Joost Teunissen). In het zuiden van Chili wonen de Mapuche-indianen. Aafke Steenhuis en Jan Joost Teunissen woonden en werkten in 1973 in dit gebied. In dit boek beschrijven zij hun weerzien in 1994 met dezelfde Mapuche-families die zij van vroeger kenden. Hoe hebben de Mapuches de dictatuur van Pinochet weerstaan? Wat betekenen hun geschiedenis, hun Indiaanse rituelen en waarden voor hen? Hoe is hun omgang met de natuur? Wat drijft een Nederlands stel met hun jonge kinderen om naar het zuiden van Chili te gaan?

 
 
 

boek_cakewalkIn de cakewalk; Schrijvers over de 20e eeuw (Uitg.Van Gennep, Amsterdam, 1990). Een bundel interviews met de belangrijkste schrijvers van onze tijd, zoals Günter Grass, Joseph Brodsky, Marguerite Duras, Salman Rushdie, James Baldwin, Jorge Luis Borges, Mario Vargas Llosa, Hugo Claus, Czeslaw Milosz, Kenzaburo Oë en anderen over deze tijd en de weerslag daarvan in hun werk. Het zijn schrijvers die in hun leven ingrijpende politieke breuken en ballingschap hebben meegemaakt, en die een complexe werkelijkheid beschrijven. Aafke Steenhuis wil deze bundel aanvullen en actualiseren.

 
 
 

boek_brandingEen Branding van Beelden (uitg.Contact, Amsterdam, 1996, samen met Kiki Amsberg). Een bundel interviews met vrouwelijke filmregisseurs in Europa en Noord-Amerika, zoals Marguerite Duras, Margarethe von Trotta, Chantal Akerman, Liliana Cavani, Heddy Honigmann, Agnès Varda, Sally Potter, Marleen Gorris en anderen. Het was een vrouw, de Chileense Alice Guy, die in 1896 in Parijs de allereerste speelfilm maakte. Wat drijft de cineastes van nu? Maken vrouwen andere filmbeelden van seks, liefde en vriendschap dan mannelijke regisseurs?